წლის დასაწყისიდან საქართველომ სამჯერ გაზარდა ავტომობილების მიწოდება რუსეთში, ასევე გაზარდა ძვირად ღირებული ავტომობილების ექსპორტი სომხეთში, ყირგიზეთსა და ყაზახეთში, საიდანაც ისინი შედიან რუსეთის ბაზარზე, წერს რუსული "კომერსანტი" საქართველოს საბაჟოსა და ბაზრის მონაცემებზე დაყრდნობით.

კერძოდ, რუსეთში მიწოდებამ 2023 წლის იანვარ-თებერვალში 13,5 მილიონ დოლარის მოცულობის  978 ავტომობილის ექსპორტი მოახდინა, ხოლო წინა წლის ანალოგიურ პერიოდში 209 ავტომობილი.

ყაზახეთში - 2,6 ათასი მანქანა 51,5 მლნ დოლარად, ერთი წლის წინანდელი 935 ერთეულის წინააღმდეგ, სომხეთში - 2,8 ათასი მანქანა (თითქმის 50,2 მლნ დოლარი) 365 მანქანის წინააღმდეგ, ყირგიზეთისთვის - 1,3 ათასი 43,2 მლნ დოლარად 423-ის წინააღმდეგ.

ავტომობილებს საქართველოში არ აწარმოებენ, მაგრამ აქტიურად ხდება მათი რეექსპორტი.

ასე რომ, ამავე პერიოდში ქვეყანაში ამერიკიდან 97 მილიონი დოლარის ღირებულების 8,2 ათასი ავტომობილი შევიდა, თუმცა ერთი წლით ადრე მოცულობა მეტი იყო 11 ათასი ავტომობილი.

მცირედით შემცირდა მიწოდება გერმანიიდან საქართველოშიც: 2023 წლის დასაწყისში შემოვიდა 1,3 ათასი ავტომობილი (29,2 მილიონი დოლარი), რაც 333 მანქანით ნაკლებია წინა წელთან შედარებით. მონაცემებიდან შეუძლებელია იმის თქმა, არის ეს ახალია (სამ წლამდე) თუ მეორადი მანქანები.

„ავტოსტატის“ ინფორმაციით, იანვარ-თებერვალში რუსეთში პარალელური იმპორტით შემოტანილი სამ წლამდე ასაკის თითქმის 9,8 ათასი ავტომობილი გაიყიდა. თუმცა, დილერები მანქანებს ძირითადად ჩინეთიდან იღებენ.

ზოგადად, საქართველოს სამთავრობო სტატისტიკური სააგენტოს მონაცემებით, იანვარსა და თებერვალში მსუბუქი ავტომობილების რეექსპორტმა მიაღწია ათწლიან მაქსიმუმს - 13,5 ათასი ავტომობილი, საერთო ღირებულებით 236,8 მილიონი აშშ დოლარი.

შედარებისთვის, 2019 წლის პანდემიამდე პერიოდში საქართველომ მთელი წლის განმავლობაში 59,8 მილიონი დოლარის ღირებულების 9,7 ათასი ავტომობილი გაიტანა რეექსპორტზე.

როგორც დამოუკიდებელი სააგენტო Nation.ge-ს ანალიტიკოსმა დავით ავალიშვილმა რუსულ „კომერსანტთან“ საუბრისას განმარტა, დაბალფასიანი მანქანები, რომლებიც სანქციებს არ ექვემდებარება, საქართველოდან პირდაპირ რეექსპორტის საშუალებით გადის რუსეთში.

შეგახსენებთ, რომ ევროკავშირიდან  50 ათას ევროზე მეტი ღირებულების მანქანების მიწოდება რუსეთში აკრძალულია, ისევე როგორც მანქანების ამერიკიდან რუსეთის ფედერაციაში.

რუსული „კომერსანტის“ თანამოსაუბრე დარწმუნებულია, რომ სომხეთში, ყირგიზეთსა და ყაზახეთში მანქანების რეექსპორტის სწრაფი ზრდა „ალბათ იმით არის განპირობებული, რომ მანქანები იქიდან რუსეთში იგზავნება“.

მაგრამ საქართველო, როგორც ექსპერტი აღნიშნავს, დასავლეთის სანქციებს არ არღვევს: მათ ქვეშ მყოფი მანქანები იგზავნება მესამე ქვეყნებში. თუმცა, სტატისტიკიდან გამომდინარეობს, რომ მაღალი ღირებულების მანქანები (საშუალოდ $33,000 თითო) ყირგიზეთს მიეწოდება, ხოლო ყაზახეთსა და სომხეთში გაგზავნილი მანქანების საშუალო ღირებულება გარკვეულწილად დაბალია ($18,000-20,000).

დასავლური და ადგილობრივი მედიის „სანქციების რეჟიმის დარღვევასთან“ დაკავშირებით კრიტიკაზე საპასუხოდ, საქართველოს ფინანსთა სამინისტრო არაერთხელ დაარწმუნა, რომ ქვეყნის საბაჟო სამსახურები „მუშაობენ მჭიდრო კოორდინირებულად დასავლელ პარტნიორებთან, პირველ რიგში, შეერთებული შტატების შესაბამის სამსახურებთან. და დიდი ბრიტანეთთან".

მაგრამ ქართველმა დილერმა, რომელიც გერმანიიდან სამხრეთ კავკასიის ქვეყნებში მანქანების იმპორტსა და რეექსპორტში მონაწილეობს, რუსულ "კომერსანტს" დაუდასტურა, რომ სანქციების დაწესების შემდეგ მეზობელი ქვეყნებიდან მოთხოვნა მკვეთრად გაიზარდა.

სომეხი და აზერბაიჯანელი დილერებისთვის ვენეციის გავლით ფოთის პორტში შემოაქვს პრემიუმ კლასის მანქანების მცირე პარტიები და ზუსტად იცის, რომ მანქანები რუსეთის ფედერაციისთვისაა განკუთვნილი.

რუსული „კომერსანტის“ თანამოსაუბრე რუს დილერებს შორის აღნიშნავს, რომ მანქანები რუსეთის ფედერაციაში შემოდის ყველა მეზობელი ქვეყნიდან, რომლებსაც სანქციები არ ეხება.

თუმცა, ხაზგასმით აღნიშნავს, რომ საქართველოს შემთხვევაში არ არსებობს მოსახერხებელი ლოგისტიკა, არამედ არსებობს „სამეწარმეო“ ადგილობრივი კომპანიები, რომლებსაც შემოაქვთ მანქანები ქვეყანაში და ყიდიან პროფესიონალ გამყიდველებსა თუ ფიზიკურ პირებზე.

სანდრო პირველი