კომპანია PTC Holding-ის ჯგუფმა (ყაზახეთი) საინვესტიციო ხელშეკრულება გააფორმა ქართველ პარტნიორებთან ტრანსკასპიური საერთაშორისო სატრანსპორტო მარშრუტის (TITR) განვითარებისთვის საქართველოში მულტიმოდალური ტერმინალის მშენებლობის პროექტის განხორციელების შესახებ.

პარასკევს ქალაქ ფოთში მულტიმოდალური ტერმინალის მშენებლობის ინფრასტრუქტურული პროექტის განხორციელების შესახებ შეთანხმებას ხელი მოაწერეს PTC Holding LLP-მ და ქართველმა პარტნიორებმა საქართველოს სახელმწიფო ორგანოების, საბანკო სექტორისა და კერძო ბიზნესის წარმომადგენლების მონაწილეობით.

პორტის ტერმინალის მშენებლობა იქნება პირველი ყაზახური ინფრასტრუქტურული პროექტი, რომელიც განხორციელდება ფოთში, საქართველოს ერთ-ერთ უმსხვილეს პორტში, რომელიც წარმოადგენილია ტრანსკასპიურ საერთაშორისო სატრანსპორტო მარშრუტზე (TITR).

ეს პროექტი არის უაღრესად მნიშვნელოვანი ინფრასტრუქტურული ობიექტი ყაზახი ოპერატორებისთვის მსოფლიოში არსებულ გეოპოლიტიკურ ვითარებაში, ასევე ლოგისტიკური მარშრუტების დივერსიფიკაციისთვის.

”როდესაც ვსაუბრობთ ტვირთების დიდ ნაკადებზე და მსხვილ გადამზიდავებზე, უნდა დავეყრდნოთ ვინმეს და რაღაცას. ამ თვალსაზრისით, საპორტო ინფრასტრუქტურასთან მუშაობა ფილიგრანული უნდა იყოს. მან უნაკლოდ უნდა უზრუნველყოს საქონლის მიღება, გაფორმება და გაგზავნა.

აქედან გამომდინარე, ჩვენ ვუყურებთ საქართველოს შავი ზღვის პორტებს. თუ ვსაუბრობთ TITR-ის საზღვაო ნაწილზე, მაშინ ეს სეგმენტი ამ ლოგისტიკური მარშრუტის დასასრულია. თუ TITM იწყება საკონტეინერო მატარებლების ფორმირების წერტილიდან ალტინკოლის სადგურზე, ჩინეთსა და ყაზახეთს შორის სასაზღვრო გადასასვლელზე, მაშინ მთავრდება ზუსტად ფოთში ან ბათუმში. ამიტომ, ჩვენ უნდა ვიყოთ იქ“, - განაცხადა PTC Holding-ის გამგეობის თავმჯდომარემ ტიმურ კარაბაევმა.

ფოთის პორტი წარმოადგენს შავ ზღვაზე TITR-ის გასწვრივ საქონლის გადაზიდვის ბოლო პუნქტს, ხოლო საკონტეინერო ტერმინალის მშენებლობა ყაზახეთის ბიზნესებს საშუალებას მისცემს მონაწილეობა მიიღონ ტვირთის ნაკადების ფორმირებაში, შექმნან ხელსაყრელი სატარიფო პირობები ამ მარშრუტზე ყაზახეთისთვის.

„ქართველ პარტნიორებთან მოლაპარაკებები 2023 წლის დასაწყისში დაიწყო. ყაზახეთის პრეზიდენტი მთელი გასული წლის განმავლობაში საუბრობდა და ამოცანები დასახა ინფრასტრუქტურული პროექტების განსახორციელებლად და ლოგისტიკაში არსებული ხარვეზების „გასასუფთავებლად“. ამ პოლიტიკის ფარგლებში, ფოთისა და ბათუმის პორტების მონახულების შემდეგ, ჰოლდინგმა პროექტის განხორციელება გადაწყვიტა“, - განაცხადა PTC Holding-ის განვითარების დირექტორმა ოლჟას არიკბაევმა.

ფოთის არჩევანი და არა ბათუმის, მისი თქმით, აიხსნება იმ სპეციფიკით, რაც საქართველოში განვითარდა: ბათუმის პორტი ძირითადად ნავთობსა და ნაყარ ტვირთს ემსახურება, ფოთი კი - კონტეინერსა და ავტომობილს.

რაც შეეხება პროექტის ტექნიკურ მახასიათებლებს, მისი განსახორციელებლად, თანაბარ პირობებში შეიქმნა სს ფოთის ტრანსტერმინალის ერთობლივი საწარმო, რომელშიც ყაზახური მხარე (PTC Holding) და ქართველი პარტნიორები ფლობენ წილების 50%-ს. პროექტის სავარაუდო ღირებულება ამჟამად დაახლოებით 10 მილიონი დოლარია.

თავად ტერმინალი განთავსდება 8 ჰექტარ ფართობზე, მისი ტევადობა იქნება 80 000 კონტეინერი წელიწადში. მშენებლობის დასრულების თარიღი 2023 წლის ოქტომბერშია დაგეგმილი.

„დოსტიკის სადგურზე ავაშენეთ უდიდესი ტერმინალი, რომლის სიმძლავრე იქნება 320 000 კონტეინერი წელიწადში. 2022 წელს დაახლოებით 100 ათასი კონტეინერი „დავამუშავეთ“, 2023 წელს ეს მაჩვენებელი გაიზრდება.

ჩვენ გავხსენით კომპანია შანხაიში, ახლა ვარეგისტრირებთ კომპანიას სტამბოლში. მადლობა ჩვენს პარტნიორებს საქართველოდან, რადგან ფოთის ახალი ტერმინალი არის ჩვენი მუშაობის ლოგიკური გაგრძელება ყაზახეთის სატრანზიტო პოტენციალის განვითარებისთვის“, - განაცხადა დანიარ აბულგაზინმა, PTC Holding-ის აქციონერმა.

TMTR-ის პოტენციალის გახსნის მნიშვნელობაზე ერთიანი სატრანსპორტო ოპერატორების შექმნის, დახურული ლოგისტიკური ციკლის ფორმირებისა და ამ პროცესში ყაზახეთის ბიზნესის აქტიური მონაწილეობის შესახებ არაერთხელ განაცხადა ყაზახეთის პრეზიდენტმა კასიმ-ჟომარტ ტოკაევმა.

კერძოდ, 2023 წლის მაისში, ჩინეთში ვიზიტის დროს, მან პირდაპირ განაცხადა, რომ „ტრანსკასპიური მარშრუტის განვითარება მნიშვნელოვანია ევროპასა და აზიას შორის ტრანზიტის გასაძლიერებლად“.

გარდა ამისა, არსებობს მომავლის დიდი პერსპექტივები“, - აღნიშნა ყაზახეთის პრეზიდენტმა.

საქართველოში ყაზახეთის რესპუბლიკის საგანგებო და სრულუფლებიანი ელჩის, მალიკ მურზალინის განცხადებით, ინვესტიციები ლოგისტიკაში ყაზახეთისთვის ძალიან მნიშვნელოვანია.

„აბრეშუმის გზა მრავალი საუკუნის წინ ტრადიციულად გადიოდა როგორც ყაზახური სტეპების, ისე სამხრეთ კავკასიის ტერიტორიაზე და ახლა ჩვენ ვხედავთ ამ პროცესის გაგრძელებას. ახალი ლოგისტიკური მარშრუტები გადის ყაზახეთის, კასპიის ზღვის, აზერბაიჯანის, საქართველოსა და შემდგომ ევროპაში. ყაზახეთში დიდი მნიშვნელობა ენიჭება TMTM-ის განვითარებას.

პრეზიდენტ ტოკაევის ინსტრუქციაა ამ მარშრუტის გაფართოება და დატვირთვა. მადლობა იმ ბიზნესმენებს, რომლებსაც დღეს ისეთი დიდი წვლილი შეაქვს, ჩვენ გავუმკლავდებით ამ ამოცანას“, - განაცხადა მან ხელშეკრულების ხელმოწერის ცერემონიაზე.

ბიზნესის განვითარების სტრატეგიის მიხედვით, კომპანიების PTC Holding ჯგუფი, ყაზახეთის გავლით ტრანზიტული ტვირთის დამატებითი მოცულობის მოსაზიდად, შვილობილი კომპანიების საერთაშორისო ქსელის („გაყიდვის ფანჯრების“ და ინფრასტრუქტურული პროექტების) შექმნის პროცესშია. ბოლო ორი წლის განმავლობაში, ჰოლდინგმა დაარეგისტრირა შვილობილი კომპანიები უზბეკეთში (ტაშკენტი), ჩინეთში (შანხაი), თურქეთში (სტამბოლი) და ყირგიზეთში (ბიშკეკი).

„ჩვენი მთავარი მიზანია მივიღოთ საქონელი უშუალოდ პირველი ხელიდან, მისგან, ვინც ამ პროდუქტს აწარმოებს. იმისათვის, რომ, ერთი მხრივ, მომხმარებელს მივცეთ საუკეთესო ტარიფი, მეორეს მხრივ, რადგან ჩვენ ვართ ყაზახური კომპანია, მიზნად ვისახავთ ვიმუშაოთ უშუალო გადამზიდებთან, რათა შევქმნათ მომხმარებელთა უდიდესი ჯგუფი“, - განაცხადა ტიმურ კარაბაევმა. 

ტიმურ კარაბაევი

კომპანიების ჯგუფის განვითარების მნიშვნელოვანი მიმართულებაა ინფრასტრუქტურული პროექტების განხორციელება, მათ შორის სატრანსპორტო და ლოგისტიკური ტერმინალების მშენებლობა ევროპასა და ჩინეთს შორის მთავარ სახმელეთო საერთაშორისო დერეფნებზე.

ტიმურ კარაბაევის თქმით, ჰოლდინგი ისტორიულად განვითარდა საკუთარი აქტივების საფუძველზე.

”ჩვენ ყოველთვის ყურადღებით ვაკვირდებით ინდუსტრიას დიდი ხნის განმავლობაში, ვსწავლობთ პარტნიორებს, კონკურენტებს, ინფრასტრუქტურას, დიდი ხნის განმავლობაში. როგორც წესი, თუ გინდა რაღაც კარგი გააკეთო, რათა პარტნიორებისა და კლიენტების პატივისცემა დაიმსახურო, უნდა იზრუნო იმაზე, თუ როგორ შეგიძლია შეცვალო არსებული მდგომარეობა“, - მიიჩნევს PTC Holding-ის ხელმძღვანელი.

მისი აზრით, სიტუაცია ყოველთვის ეფუძნება არსებულ ინფრასტრუქტურულ შესაძლებლობებს. ეს შეიძლება იყოს როგორც ძირითადი მარშრუტების სახელმწიფო ინფრასტრუქტურა, ასევე ლოგისტიკური ინფრასტრუქტურა პორტების, ტერმინალების, დატვირთვისა და განტვირთვის ზონების სახით.

„სადაც არსებობს გაფართოების შესაძლებლობა ლოგისტიკური ინფრასტრუქტურის განვითარებით, იქ ჩავდეთ ფული. ეს არის ის, რაც უზრუნველყოფს ჩვენს კონკურენტულ პოზიციას ბაზარზე. ჩვენი პოზიცია ყოველთვის ცალსახა იყო - განვავითაროთ ლოგისტიკური ინფრასტრუქტურა“, - შეაჯამა ტიმურ კარაბაევმა.

სანდრო პირველი